Tillbaka

SAPEREÖVNINGAR

Här följer ett urval sapereövningar med fokus på sinnena. Du kan använda dem hemma med barnen, eller exempelvis på daghem eller eftis om du jobbar med barn. Några av övningarna finns också i videoklippen!

Syn
Doft
Känsel
Hörsel
Smak
Blandade övningar
Lekar


SYN


I det här klippet diskuterar barnen hur ett kålhuvud ser ut, och dessutom ritar de av ett gäng grönsaker.

Övning 1: Färggranna morötter
Börja med att visa en morot – låt barnen beskriva hur den ser ut.

  • Färg (vilka färger kan ni se) / Form (är den rund/avlång/fyrkantig ...) / Konsistens (är den hård/mjuk/våt/torr/slät/skrovlig – ser den annorlunda ut inuti)
  • Visa en gul/vit morot – vet ni vad jag har här? Låt barnen gissa. Visa en lila morot – vet ni vad jag har här? Låt barnen gissa. Vilken tror ni att är godast – låt exempelvis barnen markera så går det lätt att räkna.

Utför ett blindtest med små bitar av gul, lila och orange morot – vilken morot var godast? Stämde förväntningarna med resultatet? Var det skillnad på smaken? Vi bestämmer ofta utgående från utseende hur mat kommer att smaka.

Övning 2: Gissa råvaran
För 3-4-åringar: Para ihop bildkort med delar av en råvara (t.ex. ett kålblad) med en hel råvara (t.ex. ett kålhuvud). Fungerar som memory.
Från 5 år: Visa delar av råvaror (med bildkort) – barnen skall gissa vilken råvara de ser på kortet.

Övning 3: Färger och syn    
Färga äppelsaft med grön och röd hushållsfärg. Låt barnen smaka på ofärgad, grön och röd saft och be dem gissa vilken saft som finns i glasen. Vi får se om ögat lurar.

Övning 4: Maten under lupp
Till denna övning behövs ett förstoringsglas och ett eller flera livsmedel, t.ex. lingon, rödbeta, rädisa eller rågkli. Vilka former, färger och konsistenser kan ni se under luppen? Vad händer om man exempelvis mosar lingon, skär rädisan mitt itu eller blandar rågkli med vatten. Följ med förändringen med förstoringsglas. Denna övning kan också kombineras med dagens smak.


DOFT


I det här klippet spelar barnen doftmemory.

Övning 1: Doftmemory
För 3–5-åringar:
Para ihop en synlig doft med en osynlig doft. T.ex. en kaffeböna paras ihop med en doftburk med kaffe (ogenomskinlig burk med dofthål i locket). Burkar med lock finns på apoteket.

Exempel på dofter:         

Synlig – Osynlig
Kaffeböna – Kaffe
Apelsinklyfta – Apelsinskal
Kanel/kanelstång – Kanel
Kardemumma – Kardemumma
Vaniljstång – Vaniljsocker
Hela pepparkorn – Mald peppar

Då barnen har parat ihop dofterna kan ni se efter om det var rätt. Försök att hitta associationer ... vad kommer barnen att tänka på? Kanske någon tänker på gröt när de doftar på kanel och någon tänker på mamma när de doftar på kaffe.

Från 6 år: Para ihop dofter med varandra endast med hjälp av luktsninnet. Dofterna placeras i doftburkar (ogenomskinlig burk med dofthål i locket).


KÄNSEL

 

 

I det här klippet får barnen testa på att skära och riva morötter, och dessutom får de gissa vilket livsmedel som gömmer sig i den svarta strumpan.


Övning 1: Känselstrumpor 
Sätt olika livsmedel i mörka strumpor. Barnen får känna i strumpan utan att titta. Fundera kring hur livsmedel känns i handen. Är det hårt eller mjukt? Är det runt/fyrkantigt/avlångt? Är det torrt/fuktigt/vått? Är det skrovligt eller blankt? Är det helt/i bitar/grynigt/mjöligt? Gissa innehållet.
Exempel på livsmedel: Havreflingor, mjöl, äpple, morot, kokt ägg utan skal, solrosfrön

Övning 2: Jämför konsistenser på moroten

Denna övning handlar dels om motorik och dels om att känna med munnen. Förbered först övningen tillsammans med barnen:

Skala och skär morot i slantar
Skala och riv morot (grovt och tunt)
Koka morot  
Jämför hur moroten känns i munnen. Vilken är hård, vilken är mjuk. Vilken är lättare att tugga, vilken behöver man tugga kraftigare? Vilken tycker du mest om? Jämför gärna också syn, doft, smak och ljud i de olika morötterna.

Övning 3: Äggskola
Denna övning är lik den föregående med morot. Här behöver du färska ägg (gärna bruna och vita) och kokta ägg (låt barnen skala och skiva med äggskivare).

Varifrån kommer ägg? Använd gärna SLC:s affisch om äggets väg till bordet när du berättar. Varför är äggen olika stora (olika gamla hönor)? Varför kan ägg vara olika färg (bruna hönor värper ofta bruna ägg)? Känner ni till mat med ägg? Fundera först på hur färska ägg med skal ser ut. Pröva att kläcka ett ägg i ett genomskinligt glas/skål. Hur ser äggskalet ut? Hur ser innehållet ut? Pröva att känna på det råa ägget. Här blir det tvätta händerna paus. Jämför det råa ägget med det kokta och stekta – hur skiljer de sig i färg och konsistens? Kokt ägg – jämför vita och gula i färg och konsistens. Provsmaka vita och gula skilt. Smakar de olika? Vilken är mjukare i munnen? Vilken gillar du bäst? För mera ägg så kan man även steka ägg/omelett och jämföra ägget ytterligare.

Övning 4: Havrekänsla
Känn och smaka på havreflingor. Fundera på hur havreflingan ser ut, känns och doftar. Häll kokande vatten över i en skål med havreflingor, rör om och låt det svälla en stund. Se efter vad som händer med flingorna, ser de annorlunda ut? känns de annorlunda? pröva också att smaka, vad påminner det om (gröt)?

Blanda ingredienserna till havreflarn med barnen: 50 g smält smör, 1 dl socker, 1½ msk vetemjöl, 2 dl havreflingor, 1 tsk bakpulver, 1 ägg. Klicka ut med tillräckliga mellanrum på bakplåtspappret. Det blir cirka 25 flarn. Grädda i cirka 7 minuter i 200°C.

Under tiden flarnen gräddas är det bra att också fundera på havrens ursprung, kanske någon vet var och hur havre växer? Visa gärna bild på hur havre ser ut eller ta med så att barnen får titta, känna och dofta om du har möjlighet. Provsmaka flarnen och fundera tillsammans med barnen om de kan se havreflingorna och om de har en annan konsistens.

HÖRSEL

 

I det här klippet lyssnar barnen på hur det låter när de tuggar olika livsmedel.

Övning 1: Gissa ljudet                    
Spela in ljud på bandspelare/dator/telefon av när du till exempel äter ett äpple, knäckebröd och dricker mjölk. Placera livsmedlen på bordet, spela upp ljuden och låt barnen gissa vilket livsmedel du intar.

Övning 2: Lyssna på maten           
Pröva att tugga på olika livsmedel med hörselskydd. Ifall det inte finns hörselskydd att tillgå kan även händerna sättas för öronen. Fundera kring hur det låter i munnen. Övningen passar bra som fortsättning på ”gissa ljudet”.


Övning 3: Ljudbingo
Till den här övningen behövs ogenomskinliga burkar med lock. Fyll burkarna med exempelvis: solrosfrön, havreflingor, russin, mjöl och korngryn. Gör två burkar med samma innehåll. Burkparen behöver ha lika stora mängder av livsmedlet för att det skall bli rätt ljud, en våg kan användas.

Ge barnen varsin burk med olika innehåll och låt dem i tur och ordning skaka burken. Låt ett annat barn skaka burkparen i tur och ordning, när barnen tror att de hör sitt ljud skall de säga bingo. Jämför ljuden och lyssna om de är likadana.

SMAK


I det här klippet identifierar barnen grundsmakerna och pekar ut dem på ett papper.

Övning 1: Lär känna grundsmakerna
Detta är en övning för att introducera grundmakerna salt, surt, beskt, umami och sött.

Salt: flingsalt
Sött: honung
Beskt: kakaonibs/grape
Surt: citron
Umami: parmesanost

Smaka på grundsmakerna en i taget. Ni kan också fundera på hur många som tycker om till exempel surt och konstatera att vi är olika vana med surt och tycker olika om smaker.

Övning 2: Hitta grundsmakerna    
Repetera ”lär dig känna grundsmakerna” och placera ut dem på ett bord så att barnen kan se. Smaka på ett livsmedel i taget tillsammans med barnen och fundera på vilken eller vilka grundsmaker ni känner i livsmedlen.
 

Limpa
Palsternacka
Osötad tranbärssaft
Torkade bär
Äpple eller annan inhemsk frukt

Ost

Övning 3: Identifiera smaken       
Den här övningen går ut på att barnen skall försöka identifiera olika safter genom smak-, doft- och synsinnet. Häll upp fyra olika safter (gärna ekologiska eller safter som är ”rena” i smaken och består av mycket frukt eller bär). Placera också bär eller frukt på ett fat. Utmaningen för barnen blir att para ihop rätt bär/frukt med rätt saft. Ta till exempel äpple, rabarber, morot, havtorn, lingon, blåbär, vinbär, tranbär, jordgubb eller hallon.

Med äldre barn kan denna övning också göras med fokus bara på smaksinnet, så att barnen inte får se saften de dricker. Låt barnen först bekanta sig med bären och frukterna. Häll saften i ogenomskinliga glas/muggar och be dem blunda när de smakar.

Övning 4: Vad finns i smoothien?     
Mixa en smoothie med 8 dl äppeljuice, 2 dl morotsjuice, 2 bananer och 300 g frysta jordgubbar. Låt barnen gissa vilka fyra smaker som finns i smoothien antingen med bildkort eller med äkta varor: jordgubbe, äpple, morot och till exempel vinbär, melon och apelsin. För äldre barn kan man ha med flera varor och göra övningen lite mer utmanande genom att ha med olika bär, frukter som är rätt lika de som finns i smoothien.

Blandade övningar


Brödets väg                     
Börja med att bekanta er med gryn och mjöl av inhemska spannmål. Hur ser det ut, hur känns det, hur luktar det och hur smakar det? Bekanta er t.ex. med korngryn, rågflingor, speltmjöl och vetekli. Baka tillsammans scones. Exempelvis morotsscones. Under tiden bröden gräddas kan ni bekanta er med brödets väg utgående från affischen av SLC.

Figurer eller bokstäver av grönsaker
Ge barnen slantar av exempelvis zucchini eller bitar av paprika. Låt barnen skära ut bokstäver eller figurer av grönsakerna. De äldre barnen kan till exempel skriva sitt namn med zucchinibokstäver och de yngre kan göra spöken av paprikabitar.

 

För mindre barn som inte kan hantera kniv passar till exempel strimlor av morot, zucchini eller gurka som kan böjas och formas till figurer och bokstäver.

Lekar


I det här klippet förevisar vi hur leken doftdetektiven/citron- och rosmarintjuvar fungerar.
Citronkonst
Barnen får bita i citronklyftor och sedan måla citronminer.

Doftdetektiven/citron- och rosmarintjuvar           
Två barn väljs till doftdetektiver och går ut ur rummet. De övriga barnen gnider in händerna i antigen rosmarin eller citron. Doftdetektiverna ska nu genom att dofta på barnens händer föra tjuvarna till rätt fängelse. Sätt gärna rosmarinen och citronen vid platsen för fängelset så kan doftdetektiverna gå och påminna sig om hur de doftar.

Leka butik
Barn brukar ofta leka butik. Samla riktiga livsmedelsförpackningar till butikleken och ta med några riktiga livsmedel, t.ex. makaroner och potatis för att göra butikleken ännu mer inspirerande.

Laga en utegryta
Alla barn får söka minst en ingrediens till utegrytan. Barnen får själv hitta på vad t.ex. lövet eller kvisten är för ingrediens. Det kanske finns någon bland föräldrarna eller personalen som har en gammal kastrull och slev som ni kan ha utomhus. Kom ihåg att röra om i grytan, krydda och låta den puttra på svag värme.