Dina rättigheter och skyldigheter som konsument
Bytes- och returrätt, garanti, avbetalning och hållbarhet. Håll koll på dina rättigheter och skyldigheter som konsument!
Dina rättigheter som konsument
- Som konsument har du rätt till en vara eller tjänst som motsvarar beskrivningen och vars prissättning är korrekt återgiven.
- Du har inte automatisk retur- eller bytesrätt om du ändrar dig, men ofta erbjuder försäljare bytesrätt. Är varan bristfällig har du däremot returrätt och ibland rätt att häva köpet. I första hand kan du få felet reparerat, varan utbytt, få avdrag på priset och i sista hand få köpet upphävt och pengarna tillbaka.
- Du har rätt att returnera varor som du inte har kunnat bekanta dig med, det vill säga allt som beställs på nätet.
- Vissa produkter har garanti. Om varan går sönder under garantitiden får du den reparerad eller utbytt. Garantin gäller inte om du har använt produkten felaktigt eller vårdslöst.
Dina skyldigheter som konsument
- Som konsument är du främst skyldig att betala för produkten. Det lönar sig att minnas din skyldighet speciellt i fall du köper på avbetalning eller kredit. När du ingår köpet förbinder du dig att betala produkten i sin helhet och enligt plan.
- Du har ingen juridisk skyldighet att granska varan ur etiskt och hållbart perspektiv. Men för en hållbar ekonomi och ett hållbart samhälle rekommenderas ändå att du reflekterar över hållbarhetsfrågor och vad din konsumtion orsakar.
- Fundera också på hanteringen av ditt avfall. Köper du en tv, ska du den dagen du inte längre använder den göra dig av med den, enligt föreskrifterna i din kommun. I första hand ska du ändå utreda om någon annan kan ha glädje av den.
Bli en bättre konsument
- Köp endast efter behov.
- Prioritera kvalitet och granska varan.
- Returnera alltid bristfälliga varor.
- Jämför priser.
- Låter något för bra för att vara sant? Då är det antagligen det.
- Läs igenom avtal och villkor.
Texten är ett utdrag ur boken En euro i taget.