Köp inget-dagen
Vi har sett reklam för Black Friday hela veckan, och många företag har tjuvstartat med rean, som egentligen bara ska vara i dag.
Enligt Hintaopas är det främst elektronik, men också kläder och idrottsredskap som lockar på Black Friday. Ungefär hälften av alla finländare köpte något på Black Friday år 2017. Den allmänna uppfattningen verkar vara att man sparar cirka 30 procent på Black Friday, men undersökningen visar att rabatten endast är cirka 25 procent, och ibland är produkten till och med dyrare än normalt. Det här möjliggörs genom att höja på normalpriset strax innan rean – vi konsumenter tittar oftast endast på rabattprocenten.
Black Friday verkar vara något som verkligen polariserar. Dels är vi omringade av reklam under den här veckan, såväl i e-posten som i flödet på sociala medier. Dels ser vi också motkampanjer, såsom Marthaförbundets #köpfrinovember, svenska White Monday och välgörenhetskampanjer i Black Friday-tema som exempelvis uppmuntrar till att skänka en slant till svältande barn i Jemen istället för att shoppa.
Det är fascinerande att se hur vi alla verkar ha en relation till Black Friday. Vi antingen vägrar att shoppa, eller så sitter vi redo vid skärmarna för att köpa nya prylar (en stor del av handeln sker på nätet), och då har ändå kampanjen kommit till Finland för bara några år sedan.
Visste ni förresten varifrån namnet kommer? I USA står färgen svart i bokföringstermer för vinst, och rött för förlust. Under en period av röda förlustbringande försäljningsdagar i november brukade just 23.11, dagen efter Thanksgiving, avvika och vara en svart dag, en vinstbringande dag. Man började kalla dagen för Black Friday, och för att rida på vågen införde man rabatter.
Kom i håg att i dag uppmärksammas också köp inget-dagen!, en dag för att lyfta en hållbar och medveten konsumtion.
Mera om Köpfri november