Marthas stora festguide

Marthas stora festguide

Dags för fest! Den gröna, sköna tiden är här och festerna blomstrar ikapp med naturen. För den som ställer till med fest finns det mycket att beakta innan själva kalasdagen. Tänk till på förhand så sparar du både tid, tålamod och pengar. Varsågod, här finns våra bästa festtips samlade. Ta vara på det du behöver och gör festen till en rolig och minnesvärd tillställning.

Områden:

Planera fest

Gäster & inbjudan

Vad ska vi bjuda på?

Dukning & dekorationer

Kläder

Gåvor

Då festen klingat av

Miljövänlig fläckborttagning

Plan

Planera fest

Hur mycket har du tid, möjlighet och vilja att göra själv? Börja med att skriva en lista på allt som behöver göras, när det senast behöver bli gjort,  vem som ska göra det och vad det får kosta. Gör upp en realistisk tidsplan och engagera gärna släkt, vänner och bekanta i helheten.  Har du en kusin som är hejare på att baka småbröd kanske hen gärna fixar det i samband med annat bakande istället för med tidspress precis innan festen. Allt som går att frysa in lönar sig att göra längre på förhand.

Tänk igenom var och när festen ska hållas, vem som ska bjudas och hur mycket det hela får kosta. 

Är siktet ställt på dunderkalas eller småskalig middag för de närmaste? Tänk igenom helheten och se om det går att slå flera flugor i samma smäll då du ändå är igång. Eller så inser du kanske i god tid att energin eller ekonomin begränsar festen till ett mindre kalas. Finns det möjlighet att kombinera kusinernas examensfester så att släkten inte behöver dela på sig? Kan skilsmässoparter enas eller behöver barnens fester firas på två olika håll? Hålls den efterlängtade släktträffen och grillpartyt samma vecka då allting ändå är i kalasskick? Eller blir det skilda kalas för kompisar, släkt, grannar och kollegor med helt egen prägel?

Hjälp på traven får du med vår festbudget:

Festplan

Det finns för- och nackdelar med alla sorters kalas så planera en sådan fest som du tycker om och har råd med på alla plan. Om festen hålls hemma kan det också vara skäl att kasta en blick på hemförsäkringen innan kalaset går av stapeln.

Har man ont om tid eller intresse men ekonomin inte utgör något hinder kan det enklaste vara att utlokalisera hela kalaset till proffs som sköter om det allra mesta. Håll då koll på avtal och försäkringar så att det inte dyker upp överraskningar under vägen. Anlita gärna lokala aktörer och prioritera råvaror i säsong både gällande servering och dekorationer.

Stor fest:

  • Planeringen behöver påbörjas långt i förväg
  • Stora samlingar ger mycket liv och rörelse
  • Gästerna får också njuta av att träffa varandra
  • Kräver stort utrymme
  • Värdar och jubilarer hinner sällan umgås speciellt mycket med alla sina gäster
  • Större krav på serveringen men å andra sidan kan man tillreda stora satser på en gång
  • Kräver större muskler för att verkställa
  • Kan begränsa deltagandet för en del gäster (belastande med mycket ljud, människor, intryck samt ökad smittorisk)
  • Införskaffnig av servis och serveringskärl
  • Det behövs flera personer som sköter servicen

Liten fest

  • Alla hinner umgås bättre med varandra
  • Lugnare och lättare att styra
  • Kräver mindre utrymme
  • Serveringen kan vara mycket enkel eller mera intim om så önskas
  • Kräver kortare planering och insats
  • Kanske räcker hushållets egen servis med tillbehör till
  • Krävs mindre utrymme för att hålla mat kall/varm, för kortare tid
  • Kan också tidsmässigt hållas kortare om så önskas
  • Gåvor kan öppnas och tackas för direkt
Skröpling

Gäster & inbjudan

Utgå från din budget och utrymmet för festen, hur många gäster ryms det och hur stor fest vill du ställa till med? Välj ur vilket perspektiv du skriver gästlistan, då är det lättare att avgränsa och motivera vem som bjuds. 

  • De som står jubilaren närmast
  • Släkten och de närmaste vännerna
  • De som finns fysiskt närmast
  • Dem man har mest att göra med i vardagen
  • De som bjudit dig/er på motsvarande fester
  • De du vet att speciellt skulle uppskatta att bli bjudna på fest (kanske en ålderstigen granne, ensamma släktingar, en utländsk kollega, en nyinflyttad familj eller nyfinländare/flyktingar)
  • De som deltagit i en viss händelse (till exempel tack till alla som hjälpte vid renoveringen)

Vissa fester har öppna inbjudningar i form av en annons eller ett digitalt inlägg och då är det svårare att uppskatta antal gäster. Gör en grov uppskattning och ha en plan för om de blir flera eller färre. Lista de du säkert vet att kommer, sannolika och eventuella gäster.

Med personliga inbjudningar är det enklare att be gästerna meddela om de kan komma eller inte, hur många från en familj som deltar eller om någon är i behov av specialdiet under festen. Om inbjudan skickas per post rekommenderas en god framförhållning samt uppföljning. Men det går förstås också bra att förmedla inbjudan via digitala meddelanden, telefonsamtal, ett kort i postlådan eller direkt till personen.

Skriv också noggrant ut i inbjudan vem den gäller, ifall det är en fest med avec, fest utan barn eller om det finns andra begränsningar att ta hänsyn till. Om festen hålls utomhus, på sjön, utomlands eller på en svårtillgänglig plats är det bra att beskriva vilka krav det eventuellt ställer på gästen. Det är bättre att gästerna från början är införstådda med vad som gäller så att det inte dyker upp onödiga överraskningar på själva festen.


Servera

Vad ska vi bjuda på?

Sött eller salt, plockmat eller soppa, köpa eller laga? 

Står du som värd för en fest i år och behöver inspiration och tips på vägen? Då kan du följa några enkla steg på vägen för att lyckas med serveringen, utan att behöva slänga överbliven mat.

För att minska matsvinnet under en större fest är det bra att ha på koll ungefär hur mycket som går åt. Låt oss börja med kaffet. Kaffeodlingen kräver stora resurser och därför är det extra viktigt att undvika onödigt kaffesvinn. Tänk 2 koppar kaffe/person vilket innebär ungefär 3 liter vatten och 5 dl kaffe på 10 personer. Räkna även med 3 dl kaffemjölk per 10 personer. Och frys gärna ner kaffet i iskuber om det mot förmodan blir över. Då kan du njuta av avsvalkande iskaffe under de varma sommarmånaderna.

Hur mycket smörgåstårta ska jag köpa? Räkna med en en centimeter tjock bit per gäst. Du kan naturligtvis baka dina egna smörgåstårtor. Om du bakar en paj eller en pirog till så brukar en plåt räcka till ca 25 personer. Vad gäller andra salta cocktailbitar kan du räkna med 3 stycken per person. Tänkte du baka en fylltårta? Då kan du räkna med en tårtbotten på 4 ägg till 10-15 personer och ett åtta äggs tårtbotten för 25-50 personer. En vanlig kaffekaka räcker till 30 personer.

Om det serveras varm mat på kalaset är det viktigt att tänka på hur maten ska hållas varm eller om den behöver tillredas till exempel vid en grill an efter. Ta i beaktande att allt som tillreds eller serveras färdigt upplagt på tallrik binder personresurser för hela den tiden. Om maten behöver hållas kall, vilket är speciellt viktigt under varma dagar, kan det vara bra att samla ihop/låna/köpa tillräckligt många stora kylklabbar att ställa under faten. Byt ut dem under dagen och var speciellt noga med kött, skaldjur, fisk och gräddiga tårtor. 

Småbröd, tårtbottnar, muffins och torrkakor lönar sig att gör eller skaffa långt på förhand och sedan frysa ner eller uppbevara ändamålsenligt. Allt som beställs, oberoende av om det är av proffesionella eller släktingar, ska göras i god tid för att försäkra tillgången och ge tid för dem man anlitar att göra saker i egen takt.  

Ta hjälp av beräkningsguiden som ger riktlinjer både för sött och salt samt mottagningar, kaffebjudningar och middagar. Vid behov går den också att printa ut, varsågod.

Stora beräkningsguiden

Mera recept för alla sorters bjudningar hittar du här

 Marthas recept

Kaffekopp

Dukning & dekoration

Utgå från att duka och dekorera med hållbara material - låna, köp begagnat, använd naturmaterial eller hyr. Engångsmaterial blir kostsamt för miljön medan porslin, glas, metall, tyg och trä både kan återanvändas och kan ha ett andrahandsvärde vid försäljning. Det är bara fantasin som sätter gränser för dekoreringen. Det kan vara lättare att följa något visst tema, färg eller utgå från vad som blir enklast helt enkelt. Se bara till att dekorationerna inte är i vägen, står ostadigt, hänger för lågt eller utgör en brandfara. Ifall man redan på förhand vet att det finns många som vill fotografera sig tillsammans med jubilaren, brudparet eller den nya hundvalpen kan det vara en idé att dekorera en färdig vägg eller dylikt med goda ljusförhållanden so bakgrund för ändamålet.

Tänk på hur gästerna smidigast rör sig i utrymmet, var välkomstdrycken serveras, vart gåvor kan läggas, var det serveras mat och dryck samt hur använda tallrikar, glas och annat samlas in efter använding. Då allt ätbart finns framme samtidigt kan det var bra att dela upp sött på en sida av bordet och salt på en annan. Tallrikar och bestick behöver finnas i början av flödet medan glas och kaffekoppar med tillhörande drycker kan placeras lite senare. Speciellt varma dagar behöver gästerna oftare fylla på glasen än tallrikarna. Ifall det finns barn bland gästerna kan det vara bra att beakta att det kan innebära lite extra klott samt att de enkelt räcks efter till exempel mera dryck på egen hand.

Om bjudningen hålls utomhus är det vikigt att saker och ting hålls på plats också om det blåser lite, se till att fästa borddukar, ha en tyngd över servietter och välj stabila dekorationer och placeringskort. Till exempel blomvaser kan göras stabilare med stenar i botten eller genom att placera dem i ett större hölje som en ytterkruka fylld med sand.

Vid sittande bord får dekorationerna gärna vara så pass låga eller höga att gästerna kan hålla ögonkontakt och diskutera med varandra över bordet. Om maten serveras till bordet behöver det finnas tillräckligt många händer som sköter om serveringen, speciellt om det är frågan om varm mat. Alternativt tar var och en tar för sig från ett färdigt uppdukat buffebord.

Ifall du hyrt och lånat från olika håll kan det vara bra att fotografera materialet innan det tas i bruk och infoga namnet på den det sedan ska returneras till. 

Klädrack

Kläder

Inför vårens fester, högtider och festliga tillfällen är det många familjemedlemmars garderob som ska förnyas. Gemensamt för festkläder är att det handlar om plagg som tenderar att användas endast ett fåtal gånger, vilket ökar plaggens pris per användning (PPA). Det betyder att priset på plaggen är högt relaterat till deras användning. De mest hållbara plaggen är de som används flitigt, kanske av flera personer. Här kommer några tips inför kalassäsongen:

  • Nu är rätta tiden att köpa och sälja festplagg för vår- och sommarsäsong. Passa på att sälja vidare plaggen som du själv inte av någon anledning behöver längre samtidigt som du köper nya, begagnade plagg, av det som saknas. Att låna eller hyra är också bra alternativ! 
  • Inventera vad som finns och vad som saknas i god tid. Att köpa återbrukat kan ta lite mera tid än att gå till butiken och köpa nytt. I gengäld sparar du pengar och på miljön. Framförhållning är nyckeln till att hitta fina, återbrukade plagg. Det finns gott om återbrukade plagg både i fysiska butiker, på Facebook, och i nätbutiker. Speciellt för barn i växande ålder är utbudet av festkläder stort. Dessutom har återbrukade plagg redan tvättats så att kemikalier har tvättats bort.
  • Kvaliteten på våra klädesplagg har tyvärr i regel sjunkit under senaste årtionden. Ett plagg som har några årtionden på nacken kan därför vara guld värt. En duktig sömmerska kan dessutom fixa plagget så att det blir perfekt och unikt för dig. Att sy eller låta sy upp, kanske av begagnade tyger, är också ett sätt att få ett plagg som du kan glädjas över på många fester under flera år.
  • Vi behöver inte bry oss om trender, men en trend vill vi ändå lyfta upp: den nya trenden är att bära samma plagg på flera fester i rad och inte bry sig om föråldrade måsten om att uppdatera garderoben.

Tips! Visste du att man kan sy enkla klänningar åt små barn av en avlagd herrskjorta? Inspiration och anvisningar kan hittas på nätet.

1euro gift

Gåvor

En perfekt gåva är i vårt tycke minnesvärd, hållbar och kommer mottagaren till nytta. En återbrukad gåva är därmed ett mycket bra alternativ till en traditionell gåva eller en penningsumma. För en ung person som kanske snart ska flytta till ett eget hem är det mycket som ska skaffas och ett återbrukat föremål till det nya hemmet är en hållbar gåva. Det finns en uppsjö av köksutrustning i second hand affärer som förutom att de är god kvalitet dessutom är kemikaliesmartha. Kanske kan gåvan kombineras med ett exemplar av boken En euro i taget eller Marthas vardagstips? 

Vi vill också uppmuntra till upplevelser och utbyte av erfarenheter och en tanke kan vara att samtidigt erbjuda sig att lära ut nyttiga färdigheter åt den ungdom som står i färd med att bli självständig. Fundera på vad som är din styrka: det kan handla om hur man lappar sockor, hur man steker de perfekta plättarna eller hur man köper en aktie. Det som ter sig som självklar kunskap för dig, kan vara obekant för någon annan.

Tänk på pris per användning också till fest!

Tips:
Tejpa genast fast korten på rätt paket så är det mindre risk för att de skiljs åt och givaren blir oklar.

Prata pengar-podden: Rosor och bubbel till examen!

Matilda och Katharina tar sig också an den stora gåvofrågan: vad är en bra, eller en mindre bra, examensgåva?
Det är mycket som spelar in vid valet av examensgåva. I avsnittet diskuteras
olika typer av gåvor från både gåvogivarens och mottagarens perspektiv. Som vanligt
kryddas avsnittet med personliga exempel och tankegångar. Kakspadar, Mumin-muggar,
silverljusstakar, smycken och påslakan är några exempel på gåvor som diskuteras.

 Lyssna på podden här

Efter

Då festen klingat av

  • Tacka festdeltagare, dem som ställt upp med frivilliga insatser, tjänsteleverantörer och övriga inblandade
  • Anteckna antal gäster, åtgång och överskott, vad som fungerat eller behöver justeras. Den informationen är guld värd inför nästa fest.
  • Returnera lånat och hyrt material
  • Sälj vidare sådant som du inte har utrymme och användning för flera gånger
  • Betala alla räkningar
  • För mycket blommor? Ge gärna vidare en blomma till någon som skulle uppskatta den.
  • Gör om resterna till nya maträtter eller ge vidare av överskottet
  • Städa ekologiskt
  • Njut!

Miljövänlig fläckborttagning

Det är faktiskt lättare än vad du tror att ta bort svåra fläckar miljövänligt. Du behöver inte dyra eller starka medel för borttagningen, medel som försvårar reningen av vårt spillvatten.  Potatismjöl, salt, citron, citronsyra, disk- och tvättmedel, ättika, matolja, mjölk, filmjölk,T-röd, aceton och glycerol är det du behöver och de finns ofta i det egna kylskåpet, skafferiet eller städskåpet. Glycerol finns på apoteket.   

Grundtips

Ta hand om fläcken så fort som möjligt. De flesta fläckar tas bort med kallt vatten om de inte hunnit torka. 

Intorkade fläckar: Mjuka upp fläcken med vatten, om det behövs glycerol, fortsätt sedan med att bearbeta fläcken med koncentrerat tvättmedel. Tvätta sedan som vanligt. 

Färska fläckar: Sug upp så mycket som möjligt av fläcken medan den är fuktig, använd till exempel potatismjöl eller salt, försök att undvika att gnida eller trycka. Ju fortare du tar bort fläcken desto bättre går det. 

Blod: Skölj i kallt vatten och eventuellt blötlägg i kallt vatten och salt, eller stryk med citron, och tvätta sedan som vanligt. 
Bär: Gnid fläcken lätt med citron eller citronsyra och tvätta sedan som vanligt. 

Choklad: Gnid fläcken med diskmedel eller tvättmedel och varmt vatten, tvätta sedan som vanligt. 

Frukt och saft: Bara skölj i vatten, tvätta sedan som vanligt. 

Gräs:Gnid lite med glycerol på fläcken, tvätta sedan som vanligt. 

Kaffe: Skölj med vatten och tvätta sedan som vanligt.  

Kåda: Tas bort med ren sprit,

Läppstift: Håll fläcken fuktig i cirka 1 timme innan behandling, gnid med diskmedel och ta bort eventuella rester med T-röd. 

Nagellack: Gnid med aceton på fläcken och tvätta sedan som vanligt. 

Olja: Mjuka upp fläcken med diskmedel och vatten i ett par timmar, tvätta sedan som vanligt. 

Rödvin: Gnid fläcken med vanligt koksalt eller med citron. Skölj sedan i kallt vatten och tvätta sedan som vanligt. 

Stearin: Gör fläcken hård genom att lägga plagget i frysen eller att lägga is i en påse på fläcken. Skrapa bort stearinet och håll sedan fläcken fuktig i cirka 1 timme innan du gnider med diskmedel och eventuellt tar bort rester med T-röd. Ett annat alternativ är att med ett varmt strykjärn, med hushållspapper emellan, stryka på fläcken. Skrapa bort stearinet och håll sedan fläcken fuktig i cirka 1 timme innan du gnider med diskmedel och tar bort eventuella rester med T-röd.  

Svett: Gnid med lite glycerol och tvätta sedan som vanligt. 

Tuggummi: Gör fläcken hård genom att lägga plagget i frysen eller att lägga is i en påse på fläcken. Skrapa bort fläcken och tvätta sedan som vanligt. 

Se alla artiklar