Med passion för kläder och kvalitet
När jag under studietiden lärde mig om produktionskedjan i klädbranschen, och såg hur ”smutsig” den var, visste jag att jag inte ville bidra till det negativa. I dag vill jag själv försöka sprida kunskap och få andra att bli intresserade. Jag vill helt enkelt få andra att köpa fiffigare och tänka mer långsiktigt, säger kläddesignern Elin Sandholm, 29.
Sandholms Karisdialekt klingar distinkt i Elins studio i Åminne. Rummet är fullt av tyger, tygprover, provdockor och mönster. I den gamla industrilokalen, ett stenkast från Karis där hon bor, designar, klipper och syr hon sina kläder. Elin påpekar att det inte handlar om lyx eller glamour – det är hårt arbete i skenet
av lysrör, men hon gör det hon allra helst vill göra.
– Mitt mål är inte att bli rik, utan att kunden ska få en bra produkt och att jag ska kunna leva på mitt arbete. Jag vill också kunna svara på alla frågor om produktionen, jag har ingenting att dölja.
Från mönster till slutprodukt
För Elin Sandholm handlar det alltså inte i första hand om pengar, utan om passion. Hon lägger ner mycket tid på att hitta bra leverantörer och högkvalitativa tyger, och hon är med i processen från början till slut.
– Det skulle vara billigare att låta producera kläderna i Tallinn, och många tänker på maximal vinst. Själv tänker jag på att göra mig själv och andra glada.
Sedan lanseringen av nätbutiken och klädmärket E/S Design i april 2016 har hon tillverkat och levererat närmare tusen plagg. Hon har haft hjälp av praktikanter och har för tillfället en timanställd, men jobbar också själv hårt. I framtiden hoppas hon kunna ha fler anställda.
– Då måste jag ha råd att betala lön, jag vill inte förhasta mig. Men vår egen klädindustri håller på att försvinna och jag vill bidra med arbetsplatser.
I dagens läge har Sandholm nått så långt att hon har fått lära sig att tacka nej till vissa uppdrag. Hon behöver inte heller lägga några pengar på marknadsföring, nöjda kunder sprider information om hennes kläder via sociala medier och vid kaffebordet. Det har lett till ett ”lyxproblem”.
– Jag behöver ingen mer marknadsföring, det kan lätt skena iväg. Jag hinner inte med mer arbete.
Sticker ut
Elin Sandholm har studerat kläddesign och visste i ett tidigt skede att hon inte ville bidra till ytterligare konsumtionshets trots att hon ville producera kläder. Hennes kollektion består av multifunktionella plagg för kvinnor. Konceptet ger henne en chans att fokusera på det hon tycker är viktigt – hållbarhet och bra material. Dessutom sticker hon ut.
– Man måste nischa sig om man ska nå ut. Ingen ser identisk ut hela tiden, mina kläder kan bäras på flera olika sätt.
Elin framhåller ändå att hon inte har något emot att folk köper kläder i budgetkedjorna, det är snarare mängden som är problemet.
– Det råder överkonsumtion, mängden kläder har ökat de senaste tjugo åren och volymerna har fyrdubblats. Det här pressar både industri och natur. För tjugo år sedan var detta inte ett problem, förklarar Sandholm.
Själv minns hon med fasa hur hon som tonåring åkte på shoppingresa till Helsingfors och återvände hem med närmare tjugo nya plagg. I dag köper hon alla sina kläder på loppis och påpekar att utbudet också där är stort – flera gånger har hon sett kläder med prislappen kvar.
– Jag behöver inte fler klädesplagg, och är mer medveten om min egen konsumtion. Till och med sambon har börjat leva som jag lär. Han är modetokig, men också han har rensat i garderoben.
Att starta eget
För närvarande kretsar Elin Sandholms liv kring företaget, men också kring två barn. Själva företaget uppstod faktiskt tack vare, inte trots, att hennes första barn föddes i april 2015.
– Mammaledigheten var min första lediga period i vuxenlivet och jag kände mig jätteledig, jag tror det är en inställningsfråga. Men vi har haft turen att få lättskötta barn.
Hon hade länge haft planer på att starta eget, och under graviditeten och spädbarnstiden hade hon tid att tänka på vad hon vill göra.
– Jag jobbade inte då, men jag byggde konceptet: Var ska jag köpa tyger? Hur ska webbsidan se ut? Jag visste inget om lagen för nätbutiker, så jag läste på.
Andra med företagardrömmar rådde Sandholm att inleda försiktigt – att till exempel starta företagsverksamhet vid sidan om ett deltidsjobb. Själv började hon med att arbeta hemma.
– Det var skönt, jag hade ingen ekonomisk press och kunde arbeta i den mån som budgeten tillät. Då kan man använda sin tankekapacitet till något bra i stället för att lägga den på att ha ångest för ekonomin. Det lönar sig att bygga upp lite åt gången.
Elin påminner om att alla gör tabbar, därför ska man inte ha storhetsvansinne i början.
– Se till att ha låga fasta kostnader, det mesta kan du göra från ditt vardagsrum. Det är också viktigt att ha någon att diskutera med.
Ger energi
Företaget E/S Design har vuxit i takt med Elin Sandholms mammaroll och många undrar hur hon orkar med allt.
– Det man tycker om ger energi.
Ingen har sagt något rakt ut, men hon vet att det finns personer som tycker att hon borde stanna hemma med barnen.
– Jag stjäl inte tid från barnen, jag upplever att jag är en bättre mamma när jag får jobba. Så länge sambon och jag är överens fungerar allt bra.
Sandholms andra barn föddes i mars i år och hon är fortfarande mammaledig. Hon har fått förklara för både en och annan att det är okej att arbeta trots det.
– Jag försöker klämma in arbetet på söndagar och helgdagar då det är tillåtet att jobba, men så anmäler jag också vissa dagar till Folkpensionsanstalten FPA.
I praktiken betyder det att mammapengen dras ner till miniminivå de dagar som Sandholm väljer att arbeta för företaget. Ibland ger hon också upp tid med vänner och familj för att kunna jobba.
– För tillfället har sambon semester och tidigare ringde några vänner och frågade mig om jag skulle komma på kaffe, men jag hade en kundprovning så jag är på jobb. Men detta är ju min hobby, sällan känns det som om jag offrar något.
Text: Michaela von Kügelgen, Foto: Emilia Nyberg