Trygg på nätet - såhär undviker du ekonomiska bedrägerier
Bedrägerier har alltid funnits, men med den ökande digitaliseringen av vår vardag har bedragarna också tagit sig till nätet. Genom att lära sig att känna igen varningssignaler och hur man navigerar tryggt på nätet kan fördelarna ändå vara större än nackdelarna med den digitala världen.
Känn igen olika former av bedrägerier
Man brukar dela in bedrägerier i fyra huvudkategorier:
- Nätfiske
- Dokument- och romansbedrägerier
- Placeringsbedrägerier
- VD-bedrägerier
Nätfiske
Hur känner man igen ett fiskeförsök?
- En obekant person ringer eller knackar på dörren.
- Du får ett konstigt och/eller oväntat sms eller e-post.
- Du ombeds att ge dina personuppgifter eller inloggningsuppgifter.
Vid nätfiske kan du hamna in på en förfalskad hemsida som ser ut att vara en betrodd part. Genom att använda dina personuppgifter och inloggningsuppgifter kan bedragarna få tillgång till dina pengar. Kom ihåg att myndigheter eller andra seriösa aktörer aldrig begär dina inloggningsuppgifter. Att dela dina inloggningsuppgifter är som att ge bort hemnycklarna till en bedragare, och tyvärr har banken begränsade möjligheter att återfå pengarna om du delar sådana uppgifter. Ta omedelbart kontakt med banken om du misstänker att du förlorat dina inloggningsuppgifter för att förhindra att olyckan blir större. Det är också viktigt att alltid göra en brottsanmälan om du förlorat pengar.
Ofta sker nätfiskeförsök genom SMS eller e-post, där personen uppmanas att snabbt identifiera sig genom att identifiera sig genom att klicka på en länk.
Vanliga kontaktförsök handlar ofta om paket som ska tullas eller att någon skulle ha använt sig olovligen av ditt kreditkort. Ibland kan någon även utge sig för att vara ditt barn, med påståendet att deras telefonnummer har ändrats och ber dig radera det gamla och sätta in ett nytt nummer, med förhoppningen att på så vis kunna utge sig för att vara ditt barn och få tillgång till uppgifter och pengar.
Genom samtal och fjärranslutningar kan bedragare också försöka att få tillgång till dina mobila enheter eller dator. Bedragare kan då utge sig för att ringa från till exempel IT-stöd och koppla upp sig och därmed få tillgång till dina filer och uppgifter. Ett kännetecken är att det alltid framställs som brådskande, och mottagaren luras att tro att uppringaren agerar i ens bästa intresse för att skydda mot intrång, när det faktiskt är det motsatta som sker. För att säkerställa din trygghet bör du avsluta samtalet och kontrollera numret från vilket det ringdes. Kom ihåg att du aldrig behöver fatta beslut under tidspress eller påtryckningar.
Dokument- och romansbedrägerier
Med dokument- och romansbedrägerier avser man bedrägerier där man försöker vädja till personers samvete genom att lura till sig pengar.
Vid dokumentbedrägerier handlar det ofta om så kallade Nigeriabrev eller motsvarande. Det kan handla om testamenten eller liknande handlingar som används som lockbete. För att få ta del av testamentet måste man först bidra med en summa pengar.
Vid ett romansbedrägeri inleder bedragaren en relation, oftast genom kontaktförsök via sociala medier eller dejtingappar. Det kan handla om att personen utger sig för att vara utlänning och stationerad vid en militärbas eller liknande. När relationen har byggts upp vill bedragaren ha en summa pengar för att bekosta en affärsmöjlighet, eller för att möjliggöra en resa till offrets land. Bedrägeriförsöket utförs skickligt och förhållandet byggs upp på samma sätt som ett vanligt förhållande.
Det är ingen slump att de som drabbas av romansbedrägerier ofta befinner sig i en utsatt livsposition, kanske nyligen har förlorat en partner eller flyttat till en ny plats och känner sig ensamma. Bedragarna är skickliga på att hitta potentiella offer. Mörkertaet gällande romansbedrägerier är antagligen stort, då de som blivit utsatta ofta känner skamkänslor över att ha blivit lurade. Känslorna hinner oftast bli äkta, och utöver att man blir lurad på pengar upplever man att man förlorar sin kärlek. '
Bland de olika metoderna för ekonomiskt bedrägerier är romansbedrägerier det sätt som involverar mest känslor och det är viktigt att förstå att man har blivit utsatt för ett brott och inte har något att skämmas för. Alla kan bli offer för ett romansbedrägeri.
Utöver de digitala romansbedrägerierna så förekommer också bedrägerier i traditionella relationer. År 2022 förlorade finländarna 9 miljoner euro genom dokument- och romansbedrägerier.
Placeringsbedrägerier
Placeringar är alltid förknippade med risker. Risker är nödvändig för att överhuvudtaget kunna få avkastning. Vid placeringsbedrägerier lockas individer med ickebefintliga risker och orealistiskt höga avkastningar. Placeringsmöjligheterna framställs ofta som helt påhittade eller kraftigt överdrivna.
Det är vanligt att dras in i ett placeringsbedrägeri genom att först erbjudas mindre summor som avkastning, vilka också betalas enligt plan. Detta skapar en illusion av att det är ett seriöst företag, vilket i sin tur gör att investerare vågar satsa större summor. Därefter uteblir avkastningen helt och kontaktpersonen på placeringsföretaget går inte längre att nå.
Några tips för att undvika att bli bedragen vid placeringar:
- Ta aldrig snabba beslut, utan att ta dig tid att reflektera över vad investeringen handlar om.
- Kom ihåg att höga avkastningar aldrig kan utlovas utan risker.
- Sök och samla bakgrundsinformation om det företag du överväger att investera i.
- Hurudana uppgifter kan försäljaren ge om placeringen? Du har rätt att få utförlig skriftlig information före placeringsbeslut
- Låter det för bra för att vara sant, så är det antagligen inte sant.
Läs mer här om vad du bör tänka på innan du investerar pengar: Finansinspektionens kontrollista
Finländarna förlorade 8,5 miljoner euro genom placeringsbedrägerier år 2022.
VD-bedrägerier
Ett VD-bedrägeri innebär att man utger sig för att vara en chef eller annan person i maktposition. Det kan exempelvis handla om att man som anställd tar emot ett mejl från någon som utger sig vara ens chef, med en förfrågan om att göra en överföring till ett visst konto eller köpa ett presentkort och skicka koderna. Den här typen av bedrägeriförsök förekommer även inom föreningar.
Varningstecken vid ett VD-bedrägeri är att kontaktförfrågan kommer hastigt på, avviker från vanliga ekonomirutiner och ofta riktar sig till nyanställda i företaget. Det är alltid klokt att verifiera avsändaren och dubbelkolla genom en annan kommunikationskanal. För att förebygga bedrägerier i företag och föreningar är det viktigt att ha etablerade rutiner för hur ekonomiärenden sköts och hålla sig till dessa.
Finländarna förlorade 4,5 miljoner euro genom VD-bedrägerier år 2022.
Trygg användning av banktjänster och olika betalningsmetoder
Förstå hur din nätbank fungerar och lär dig använda den på ett säkert sätt. I regel är appar tryggare än nätbank som används via webbläsare. Det är därför inte ett dåligt alternativ att ta som vana att använda pekplatta eller telefon för bankärenden. Dessutom är det också enkelt att skanna av fakturor med mobila enheter.
Kreditkort är ofta en bra lösning när du betalar på nätet, eftersom det är något enklare att få tillbaka pengarna vid bedrägeriförsök eller om företaget går i konkurs. Håll utkik efter orden Verified by Visa och Mastercard Securecode. Paypal och Mobilepay anses också vara trygga att använda.
Hur kan banken och myndigheterna hjälpa?
Om olyckan är framme kan banken vara till hjälp genom att spärra dina konton och kort. För att kunna agera snabbt är det en god idé att spara bankens spärrnummer i din telefon. Följ även bankens instruktioner för säker användning av nätbank och kort, och kom ihåg att aldrig ge ut dina koder.
Banken har också tillgång till uppgifter om dig som kund, inklusive hur mycket pengar du brukar använda under en månad och hur stora uttag och överföringar som är normala i din vardag. Med hjälp av dessa uppgifter kan banken reagera om de ser aktiviteter som inte är normala för dig och ge varningar vid behov. Var därför uppriktig med uppgifterna, de efterfrågas för din egen trygghets skull.
Du kan själv också ange gränser för hur stora dagliga uttag som är möjligt och begränsa användningen av ditt kort utomlands. Spärren för utlandsköp kan du enkelt gå in och redigera i din nätbank om du är på väg på utlandsresa och behöver använda ditt kort utomlands.
Var alltid i kontakt med din bank och gör dessutom en brottsanmälan om du har blivit utsatt för ett bedrägeri.
Banken stoppade bedrägeriförsök för en total summa på 15 miljoner euro år 2022.
Förebygg bedrägerier såhär:
- Var medveten om att all information som du ger ut om dig själv potentiellt kan användas emot dig. Att exempelvis på sociala medier uppge att du nyligen blivit änka eller har skilt dig kan göra dig mera utsatt för försök till romansbedrägerier, då du passar in på profilen över tänkbara offer.
- Ibland cirkulerar roliga uppmaningar om att lista ditt husdjurs namn och din mors efternamn som ogift. Det kan ses som oskyldigt, men kan också användas för att luska ut ditt lösenord eller för svara på kontrollfrågor om din identitet.
- Undvik att lämna ut mer information om dig själv än nödvändigt till företag och organisationer.
- Verkar kontaktförsöket oseriöst? Ett klumpigt språk, brådskande ärenden eller konstiga länkar är varningsflaggor.
- Ge dig själv betänketid och fatta inga snabba beslut. Genom att avsluta kontaktförfrågan och göra snabb googling, ringa ett samtal till din bank eller till en anhörig, så kan du undvika potentiella problem och olägenheter.
- Håll dina dina mobila enheter och dator uppdaterade, viktiga säkerhetsluckor kan täppas till genom att ha en uppdaterad enhet.
- Var uppmärksam på nätet: kontrollera domänerna och var alltid skeptisk mot länkar.
- Tveka inte att fråga om du är osäker på något.
- Var snabb om olyckan är framme: ju snabbare du agerar, desto lättare kan du motverka skadorna.
Lyssna på vår podd om nätbedrägier här: