Välkommen på Marthaförbundets årsmöte!
Vi ser fram emot att se dig i Nykarleby på lördag 23.4. Här har vi samlat all information om programmet.
Adress: Kristliga Folkhögskolan, Kredu i Nykarleby, Seminariegatan 19
Anländer du med tåg? Vi har en buss som kan möta dig! Meddela din ankomsttid till Nykarleby Marthadistrikts ordförande Inga-Britt Lindvall, tfn 0500 663 076 eller inga-britt.lindvall@multi.fi.
Coronainformation: På grund av det rådande pandemiläget uppmuntrar vi er att ta med ett eget munskydd och använda det under evenemanget.
Klädkod? Har du folkdräkt får du gärna bära den. I övrigt finns det ingen officiell klädkod men man får gärna klä upp sig lite till festmåltiden.
När du anländer: Gå först till infobordet och anmäl dig så får du din namnskylt samt en presentpåse. Påsarnas produkter kommer från våra samarbetspartners och påsarnas innehåll kan variera. Vid anmälningen granskas ombudens fullmakter och de får sina röstningssedlar samt årsrapporten.
Ta med din egen kaffekopp. Vi ordnar ett kaffekoppsbyte där du kan byta din kopp med en annan om du vill! Ni som går på kyrkkaffe måste ta med er egen kopp. Inga engångskärl ute vid klocktornet där kyrkkaffet dricks!
Diet? Om du glömde meddela dieter/allergier vid anmälan kan du meddela dem till marika.danielsson@martha.fi senast på torsdag (21.4)!
Lördagens program
Morgonkaffe
9:00-10:00 Kaffe och litet tilltugg serveras i matsalen.
10:00-11:00 Kaffestationer i möteslokalen. Kom ihåg att ta med dig din egen kopp för att kunna använda dig av de här kaffestationerna!
Förmiddagen
9:00-12:30 Mingla runt och delta i ett flertal programpunkter! Det här bjuder vi på:
1. Vilket projekt vill du veta mer om eller provköra?
Missa inte våra ”snackisar” och kortkurser:
9:30-10:00 Snackis med Roosa Mikkola om Östersjön 2.0
10:00-10:30 Snackis med Emilia Nord om matminnen
10:30-11:00 Snackis med Sofia Grynngärds om Mästarodlarna
11:00-11:30 Kortkurs med Elisabeth Eriksson: Hushållet grönskar
11:30-12:00 Kortkurs med Cecilia Nyman: Giftfritt i köket
12:00-12:30 Kortkurs med Katharina Jägerskiöld: 10 steg till en hållbar ekonomi
*Alla de här programmen startar vid scenen i möteslokalen.
2. Besök våra stationer på Marthatorget:
- Mästarodlarna
- Giftfritt
- Smarthfisk – kom och smaka på stekt nors!
- Östersjön 2.0, besök vårt bord för att delta i ett PopUp Snyggbeach talko! Talkot går ut på att plocka skräp och som tack får du Östersjön sopsorteringskassen. Talkot pågår hela förmiddagen (9:00-12:30)
- Hushållsrådgivning
- Ekonomirådgivning
- Ungmartha
- Organisationens infobord & försäljning av marthaprodukter. Kom och inhandla vårens present bland våra nya produkter! Kom ihåg att ta med dig betalkort eftersom vi inte tar emot kontanter. Se prislistan här: Prislista
*Marthatorget ordnas utomhus om vädret tillåter men i övrigt hittar du borden i möteslokalen.
3. Ta chansen att delta i strategiprocessen – vi formar Marthaförbundets nya strategi tillsammans! Centralstyrelsen finns på plats enligt schemat:
09:00-09:30 Andrea Hasselblatt + Annika Jansson
09:30-10:00 Gunilla Backman & Seija Knipström
10:00-10:30 Ann Carlsson & Christina Grönroos
10:30-11:00 Camilla Komonen & Inga-Britt Lindvall
11:00-11:30 Inga Mannström & Carina Nilsson
11:30-12:00 Anna-Lena Pärus & Carita Vik-Hästbacka
12:00-12:30 Mikaela Vesterlund-Laine & Carita Vik-Hästbacka
*Strategiväggen finns inomhus i brasrummet.
4. Ta en paus i stickhörnan
I stickhörnan kan du sätta dig ner och sticka eller virka en stund. På plats finns Isokommun Kehräämö och Isokommun Lammastila som visar upp och säljer sina garn. Vi har garnen, mönstren och nålarna – kom som du är!
*Stickhörnan hittar du i brasrummet.
5. Utställning och snabblotteri
Ta en titt på utställningen av broderade ordspråkstavlor och bonader i Kredu. I utställningen finns både nya och gamla konstverk. Under förmiddagen har du också möjlighet att delta i ett snabblotteri. Ta med dig kontanter för att köpa lotter.
Lunch
För att undvika rusning har vi tre lunchdukningar. Du kommer att få veta vilken grupp du hör till när du anmäler dig vid infobordet.
Grupp A: kl. 11:00-11:30
Grupp B: kl. 11:30-12:00
Grupp C: kl. 12:00-12:30
Årsmöte
Ombuden och centralstyrelsen ska söka sig till utmärkta platser i salen men för övriga gäller ingen sittordning.
Mötesmaterialet finns här
12:30
Mötet inleds med att vi lyssnar till Marthasången
Nykarleby Marthadistrikts ordförande Inga-Britt Lindvall önskar deltagarna välkomna
Nykarleby stadsdirektör Martin Norrgårds hälsning
Förbundsordförande Andrea Hasselblatt håller sitt öppningstal
13:00
Årsmöteshandlingarna inleds
14:30-15:00
Kaffepaus (preliminär tidpunkt)
16:00
Mötet avslutas
*Efter mötet har du möjlighet, om du så önskar, att byta om inför middagen i ett separat rum i lokalen
Middag
Adress: Stjärnhallen (Idrottsgränd 1–3, Nykarleby), karta här
Stjärnhallen finns på ca 1,2 km avstånd från Kredu så man kan välja att promenera dit i egen takt. Det finns också tillgång till buss som rör sig mellan Kredu och Stjärnhallen.
I Stjärnhallens aula finns en bar där man kan umgås innan middagen. Här finns det också möjlighet att köpa ytterligare drycker till middagen utöver de som ingår i middagspaketet.
18:00 Festmiddag med underhållning och utdelning av utmärkelserna Årets Lucina, Årets eldsjäl och Årets samhällsinsats.
Kvällens meny:
Kallrökt gäddcheesecake med malaxlimpa
Supermör nötyttrestek fikon-rödvinssås, ugnsrostade rotsaker, potatisgratäng
Chokladpannacotta med björnbärsmelba och karamelliserade valnötter
I menyn ingår också kaffe eller te samt två glas rött eller vitt vin.
Ca. 22:30 Festen avslutas
Söndagens program (24.4)
På söndagen finns det möjlighet att delta i två olika program. Anmäl dig till Nykarleby Marthadistrikts ordförande Inga-Britt Lindvall, tfn 0500 663 076 eller inga-britt.lindvall@multi.fi så att du inte blir utan bulle till kyrkkaffet och så att du ryms med på guidningarna!
10:00 Gudstjänst samt kyrkkaffe med bulle vid Nykarleby kyrka. Ta med dig din egen mugg för kaffet.
Adress: Kyrkogatan 6 (på gångavstånd, ca 900 m, från Kredu)
ELLER
Besök på Kuddnäs museum. Kontakta Inga-Britt Lindvall för att anmäla dig och få mera information om de tillgängliga tidpunkterna.
Vi önskar er ett givande årsmöte och hoppas på att ses igen nästa år!